آموزش کلاس چهارم ابتدایی

کلاس درس امام جواد (ع) مدرسه شهید رجایی

آموزش کلاس چهارم ابتدایی

کلاس درس امام جواد (ع) مدرسه شهید رجایی

جغرافیا نمونه سوال


2- تصویر مقابل کدام یک از وسایل یادگیری جغرافیا را نشان می دهد ؟                                                                                

                      الف) کره جغرافیایی                          ب) نقشه                         ج) کره ی زمین  

 3- دریایی که در بالای نقشه ایران وجود دارد ، چه نامیده می شود ؟                                                                                    

                     الف) دریای عمان                        ب) خلیج فارس                         ج) دریای خزر  

 4- رنگ آبی روی کره ی جغرافیایی ، چه چیزی را نشان می دهد ؟                                                                                        

                         الف) شهرها                           ب)  آبها                               ج) خشکی ها   

 5- قسمتی از نقشه که معنی علامتها و رنگها را نشان می دهد ، چه نام دارد ؟                                                                        

                  الف) راهنمای نقشه                    ب) جهتهای جغرافیایی                    ج) نقشه ی جغرافیایی    

 6- شکلی در صفحه کشیده ایم که قسمتی از زمین را در اندازه ی کوچک نشان می دهد ، نام این شکل چیست ؟                 

                         الف) راهنما                           ب) نقشه                               ج) کره جغرافیایی   

  7- کدام یک از جهتهای زیر ،  جهت فرعی است ؟                                                                                                                      

                         الف) شمال                            ب) جنوب                              ج) جنوب شرقی  

 8- جهتی را که خورشید از آن طلوع می کند ، چه نام دارد ؟                                                                                              

                         الف) شمال                            ب) جنوب                               ج) مشرق  

 9- جهت حرکت کره ی زمین چگونه است ؟                                                                                                                          

                الف) از غرب به شرق                        ب) از شرق به غرب                         ج) از شمال به جنوب   

 10- بین مغرب و شمال کدام جهت فرعی قرار دارد ؟                                                                                                          

 

                      الف) شمال شرقی                        ب) شمال غربی                           ج) جنوب غربی 

 11- کدام دسته ، تنها جهتهای اصلی رانشان می دهد ؟                                                                                                    

          الف) شمال ، شمال غربی ، جنوب ، جنوب شرقی  

             ب) جنوب ، جنوب غربی ، جنوب  شرقی ، شمال

            ج) شمال ، جنوب ، مشرق ، مغرب

 12- روی شکل مقابل ، قطب شمال و جنوب را مشخص کنید .                                                                                          

 

 13- یکی از راه های شناخت محیط زندگی خود و دیگران ، مطالعه ی --------- است .                                             

 14- هر جسمی که مانند توپ باشد ، جسم ---------- نامیده می شود .                                                                    

 15- استانی که در مرکز ایران قرار دارد ، استان ----------- نام دارد .                                                                     

 16- شکلی که زمین ، یا قسمتی از آن را نشان می دهد ، ----------- نامیده می شود .                                             

 17- بین دو جهت فرعی ، جهت --------- قرار می گیرد .                                                                                           

 18- وسیله ای که جهت قطب شمال و جنوب زمین را نشان می دهد ----------   نام دارد .                                    

 19- دو جهت فرعی در نیمه ی شمالی ، جهتهای شمال شرقی  و ----------   هستند .                                            

 20- دو جهت فرعی در نیمه ی شرقی ، جهتهای  جنوب شرقی و ---------- هستند .           موفق باشید

 

  1- بلند ترین قله ایران چه نام دارد ؟     الف-دنا (      )      ب-  زردکوه (       )      ج -دماوند (      )            د-سهند (      )

  2-شن وماسه و گل ولایی که رودها به همراه می برند ،چه نامیده می شود؟

الف رود (     )       ب- آبرفت (     )        ج-جلگه (     )   د- جویبار (     )

3-خشکی هایی که سر از آب بیرون آورده اند چه نامیده می شوند ؟

الف  دشت (     )   ب- جزیره  (     )       ج بندر (     )   د-جلگه   (     )

4-در کدام ناحیه ،بیشتر ماه های سال هوا سرد است و برف زیاد بر کوه ها می نشیند ؟

الف- ناحیه کوهستانی (     )  ب- ناحیه خزری (     )  ج- ناحیه گرم وخشک (     ) د- ناحیه معتدل (     )

5- دریاچه ی ....................................... بزرگ ترین دریاچه ی داخلی کشورماست .

6-طولانی ترین رود ایران رود ................................. است .

7.......................و ........................... دو قله بلند زاگرس می باشند .

8-سد امیر کبیر بر روی رود ................................  بسته شده است .

9- رود چالوس به دریای ...................ورود زاینده رود به ........................... می ریزد .

10-به وسایلی که مردم وکالاها را جا به جا می کنند وسایل ................................. می گویند .

11-جغرافیا چگونه دانشی است ؟1

12- چهار جهت اصلی نقشه را نام ببرید ؟ 1

13-بازرگانی را تعریف کنید ؟ 1

14-نقشه چیست ؟ 1

15- دشت را تعریف کنید ؟و دو دشت نام ببرید ؟ 5/1

16- چرا در کناره های دریای خزر ،جنگل های انبوه روییده اند ؟1

           

17- دو رود که به دریاچه ی ارومیه می ریزند نام ببرید ؟ 1

18-چرا آب همه ی رود ها برای کشاورزی قابل استفاده نیست ؟1

19-بازرگانی را تعریف کنید؟1

20- دریای خزر از چه نظر اهمیت دارد ؟1

21- جلگه چگونه به وجود می آید ؟ 1

22- رشته کوه را تعریف کنید و دو رشته کوه مهم ایران را نام ببرید ؟ 5/1

23- بندر را تعریف کنید ؟

نمونه سوال تاریخ ومدنی (ترم دوم)

ایامتحان : تاریخ و مدنی پایه ی: چهارم
نمونه سوال تاریخ ومدنی

الف : پاسخ صحیح را با علامت ( × ) مشخص کنید.

 مهم ترین مشکل انسان نخستین چه بود؟

الف : ساختن خانه ()          ب: فراهم کردن غذا ()             ج : نداشتن ابزار ()            د :بی سوادی ()

کدام یک از اقوام زیر آریایی نبودند؟

الف:مادها()               ب:پارس ها()                    ج: پارت ها()                     د: آشوری ها()

حضرت موسی (ع) در کجا و در زمان کدام پادشاه به دنیا آمد؟

الف:بابل-نمرود()             ب:مصر-فرعون()                  ج:بین النهرین-هیرود()               د: فلسطین فرعون()

چه کسی دولت ساسانیان را به وجود آورد؟

الف: کوروش()                     ب: داریوش ()                ج: اردشیر()                د: خسروپرویز()

ب : در جاهای خالی کلمه ی مناسب بنویسید.

در دوره ی ساسانیان شغل های مهم کشور در دست طبقه ی .................بود.

یکی از علل عمده ی جنگ ایران و روم بر سر سرزمین ................... بود.

پارس ها به رهبری .................... دولت ماد را از بین بردند.

کتاب مقدس زردشتیان ...................... نام دارد.

فرمان روایان برای برقراری نظم و اداره ی بهتر شهر ها ....................را به وجود آوردند.

ج : به سوالات زیر پاسخ دهید:

دو بنای معروف که در زمان انوشیروان ساخته شد نام ببرید.

 

اولین شهرها در کنار کدام رودها به وجود آمدند؟

کشاورزی چه تغییری در زندگی انسان ها به وجود آورد؟

چهار مورد از کارهای مهمی را که در زمان داریوش انجام شد بنویسید.

سورنا که بود و چه کرد؟

حضرت عیسی (ع) مردم را به چه کارهایی دعوت می کرد؟

دین زردشت بر چه پایه هایی استوار بود؟

چه چیزهایی باعث اختراع خط شد؟ 

دین اسلام مردم را به چه چیزهایی دعوت می کرد؟

مدنی

الف : جاهای خالی را کامل کنید. 

مدرسه محل ...............و................... است.

زبان و خط رسمی ملت ایران زبان و خط ................ است.

همه ی مسلمانان جهان جزء .................. هستند.

ب : به سوالات پاسخ دهید:

ملت ایران چه چیزهای مشترکی دارند ،نام ببرید.

فرزندان چه وظایفی دارند ؟

چرا دین اسلام به خانواده اهمیت زیادی داده است ؟

چرا مسجد نمونه کوچکی از یک جامعه ی اسلامی است ؟

معنای نظم چیست ؟  


ادامه مطلب

متن املا را صحیح کنید


 شب ها وقتی همه می خوابیدند بیدار می ماندم و در اندیشه های دور و درازی فرو می رفتم .من با عفکار کودکانه ی خود راه های تازه ای برای بهتر زیستن می جستم .

سلام نا مه ات رسید . حال همه ما خوب است و به تو صلام می رسانیم . حال زاقی هم خوب است .می دانم که دور از خانواده به تو خوش نمی گذرد اما به غول بابا اگر آدم بخواهد در زندگی پیشرفت داشته باشد باید سختی ها را تهمل کند .

 

در هال حاضر بیشتر کشور های جهان – از جمله ایران – عضو سازمان ملل متحد اند . کشور ما ایران حمواره پیشتاز سلح و دوصتی و حمکاری بوده است . در سال های اخیر جمهوری اسلامی ایران گفت و گو ی طمدن ها را پیشنهاد کرد که جهانیان از آن اصتغبال کردند .

اگر قرار بود تنها برای قم های خودمان گریه کنیم چند قتره اشک کافی بود و دیگر این همه کیصه های اشکی ما را پر نمی کردند .

اگر قرار بود هر کس طنها نام خودش را سدا کند سلام و خدا هافظی در میان نبود هیچ کس انتزار کسی را نمی کشید . انتظاری هم اگر بود به سر نمی آمد .

یادم می آید بچه که بودم یک حفته ی تمام درباره غانون فکر کردم . شاید بعزی ها بگویند قانون مربوط به بزرگتر هاست . و کوچکتر ها نباید خودشان را در این مسائل درگیر کنند . ولی من کاری به این حرفها  نداشتم .

داستان خرگوش دانا

روزی بود و روزگاری بود. در یک جنگل دور افتاده که پر از درخت‌های میوه و سرو و کاج و گل‌ها و گیاه‌های سبز و زیبا بود و آب و هوای بسیار با صفا داشت گروه زیادی از حیوانات و مرغ‌ها و جانوران گوناگون زندگی می‌کردند. مانند میمون‌ها، خرگوش‌ها، گرازها، آهوها، بز کوهی‌ها، کبوترها و خیلی از مرغ‌های صحرایی. و چون همه جور سبزی و میوه  فراوان بود، همه خوش و خرم ، روزگار بسر می‌بردند.
ولی یک شیر زورمند و ظالم هم در نزدیکی آن جنگل زندگی می کرد و بلای جان آن حیوانات شده بود. هر روز در گوشه‌ای، پشت درختی یا بوته‌ گیاهی کمین می‌کرد و همین‌که یکی از حیوانات را تنها می‌یافت، او را می‌گرفت و می‌خورد. چون هیچ‌کس هم زورش به او نمی‌رسید، هیچ کس نمی توانست کاری بکند و کم‌ کم زندگی شیرین حیوانات آن بیشه از ترس شیر، دچار ناراحتی شده بود و هیچ کدام نمی‌دانستند آیا صبح که از خانه  بیرون می‌آیند، سالم به خانه برمی‌گردند یا نه.
در میان خرگوش‌هایی که در آن صحرا بودند، یک خرگوش باهوش بود که برای علاج ناراحتی و ترس حیوانات، نقشه‌ای طرح کرده بود و برای چند تا از حیوانات دیگر نقشه خود را توضیح داد و همه پذیرفتند و چون دیدند فکر خوبی کرده، یک روز تمام حیوانات جنگل را دعوت کردند و همه  رفتند دم خانه شیر و خرگوش را به نمایندگی انتخاب کردند که با شیر حرف بزند. 
خرگوش به شیر  گفت: « ای شیر توانا، حیوانات جنگل مرا نماینده کرده‌اند که با تو حرف بزنم، ما می‌دانیم که زور و قدرت تو از ما بیشتر است و ما حیوانات ضعیفی هستیم و چون نمی‌توانی علف بخوری ، هر روز یکی از ما را می‌گیری و بچه‌های ما نمی‌‌توانند از ترس تو، با آسایش خیال در جنگل گردش کنند، بعضی از روزها که تو نمی‌توانی کسی را شکار کنی گرسنه می‌مانی. اینک ما آمده‌ایم قراری بگذاریم که هم ما و هم تو، راحت باشیم و هر کسی با خیال راحت زندگی کند . »
شیر پرسید: «چه قراری می‌گذارید که هم من و هم شما راحت باشیم؟ »
خرگوش گفت: « قرار می‌گذاریم به شرطی که تو بی‌خبر حیوانات جنگل را شکار نکنی و ما امنیت داشته باشیم، هر روز خودمان یک حیوان چاق و چله را که برای خوراک تو مناسب باشد انتخاب کنیم و پیش تو بفرستیم و آن‌وقت، هم تو از زحمت شکار کردن راحت می‌شوی و هم حیوانات ضعیف با خیال راحت چرا می‌کنند و هم اینکه همیشه سر موقع خوراک حاضر و آماده داری. »
شیر گفت:  « بسیار خوب، شرطش این است که خودتان با هم تصمیم بگیرید و هر روز، اول ظهر خوراک مرا  بیاورید ،تا همه در امان باشید، اما وای به وقتی که یک ساعت دیر بشود، آن وقت روزگارتان را سیاه خواهم کرد. »
حیوانات هم قبول کردند و بعد از آن هر روز یک دسته از حیوانات از میان خودشان یکی را که گناهی کرده بود و بایستی تنبیه شود انتخاب می‌کردند و به همراه خرگوش، او را برای خوراک شیر می‌فرستادند. 
 یک روز نوبت بزهای کوهی، یک روز آهوها، یک روز میمون‌ها، یک روز خرگوش‌ها و هم‌چنین سایر حیوانات بود. بعد از آن قول و قرار، خیال همه راحت بود که  بی‌خبر در چنگال شیر بی‌رحم گرفتار نمی‌شوند .
بود و بود تا روزی که نوبت به طایفه خرگوش‌ها رسید و بایستی از میان خودشان یکی را انتخاب کنند. همه خرگوش‌ها جمع شدند و قرعه کشیدند و قرعه به نام برادر خرگوش باهوش افتاد. در این موقع خرگوش باهوش رفت روی یک سنگ ایستاد و گفت: « دوستان عزیز، درست گوش بدهید تا مطلبی به شما بگویم، یادتان هست که چند وقت پیش، همه حیوانات جنگل از شیر می‌ترسیدند و هیچ‌کس خواب راحت نداشت و پیشنهاد من باعث شد که تا اندازه‌ای حیوانات راحت شوند؟ »
همه گفتند: « ‌آری، پیشنهاد خوبی کرده بودی. ولی حالا که قرعه به نام برادر خودت افتاده، آیا می‌خواهی قانونی را که گذاشته شده با خودپسندی خودت به هم بزنی؟ »
خرگوش باهوش گفت: «نه، من هم عقیده دارم که قانون باید درباره همه یکسان باشد و من و برادرم هم برای فداکاری حاضریم، اما یک فکر خوبی کرده‌ام که اگر به آن عمل کنیم ممکن است بعد از این تمام حیوانات از ظلم شیر راحت بشوند.» 
پرسیدند: «چه فکری کرده‌ای؟»
خرگوش باهوش گفت: « نقشه‌ این است که مرا دو ساعت دیرتر بفرستید و تنها هم بفرستید تا من هم بروم و فکری را که کرده‌ام، صورت بدهم و اگر این را قبول کنید و دو ساعت به من مهلت بدهید، من تمام شما را از شر این ظالم راحت می‌کنم.» 
گفتند: «فکری را که کرده‌ای بگو . » 
گفت:  « حالا نمی‌توانم بگویم چون‌که ممکن است کسی خیانت کند و به خارج خبر ببرد. نقشه‌ای که من دارم مثل نقشه جنگ است و باید پنهان بماند. برادر و خانواده من در میان شما هستند اگر من دروغ گفتم و فرار کردم، آبروی آنها خواهد ریخت، همان‌طور که افراد خانواده خیانت‌کاران آبرو ندارند. »
خرگوشان چون همیشه از خرگوش باهوش ، خوبی دیده بودند، قبول کردند که مطابق حرف او عمل کنند و به او مهلت بدهند و بعد هم او را تنها بفرستند. پس خرگوش باهوش دو ساعتی صبر کرد و بعد تنها و آرام به طرف منزل شیر روان شد.
اما از آن طرف شیر تا دو ساعت بعد از ظهر صبر کرد و دید ،خبری نشد و چون تا آن روز هیچ‌وقت در فرستادن خوراکش تأخیر نشده بود خیلی عصبانی شده بود چون هم خیلی گرسنه بود و هم بد قولی حیوانات عصبانی اش کرده بود و با خودش خط و نشان می‌کشید که اگر از دو ساعت بیشتر طول بکشد چه می‌کنم و همه حیوانات را بیچاره می‌کنم...
ناگهان سر وکله خرگوش از دور پیدا شد، که خود را مثل اشخاص ماتم زده و عزادار، غمگین ساخته بود و آهسته  پیش می‌آمد. همین‌که خرگوش به شیر رسید با حالت گریه، سلام کرد.
شیر گفت: « تا این وقت کجا بودی؟ چرا تنها هستی؟ مگر حیوانات ،قول و قرار خودشان را فراموش کرده‌اند؟ »
خرگوش گفت: «نه قربان، من از نزد حیوانات می‌آیم، آنها مطابق قرارداد درست موقع ظهر، یک خرگوش چاق وچله را برای شما همراه من فرستادند و ما داشتیم با عجله می‌آمدیم. ولی در میان راه یک شیر غریبه که هیکلش مثل شما بود، پیدا شد و خرگوش را به زور از چنگ من گرفت و هر چه التماس کردم که این خرگوش خوراک شیر بزرگ است، به من اعتنا نکرد و جواب داد: « شیر بزرگ کیست، اینجا شکارگاه من است و از من بزرگتر کسی نیست و هر کس هم سر جنگ دارد، بیاید ببینم حرفش چیست، اگر تو هم زبان درازی کنی، گوش‌هایت را از بیخ می‌کنم تا دیگر گوش نداشته باشی .» و بسیار حرف‌های بی‌ادبانه نسبت به شما زد که اگر می‌توانستم سرش را می‌کندم . این است که از ترس جان فرار کردم و آمدم تا گزارش آن را بدهم و ببینم بعد از این تکلیف ما و شما چه می‌شود؟ »
شیر که گرسنه بود و اوقاتش هم تلخ شده بود، از اینکه در جنگل رقیب پیدا کرده ،عصبانی شد و از خرگوش پرسید: «حالا آن شیر کجاست؟ می‌توانی او را به من نشان بدهی؟ »
خرگوش گفت: « او در همین نزدیکی پشت آن درخت‌هاست.»
شیر گفت : « زود برویم و دمار از روزگارش درآوریم. »
خرگوش از جلو و شیر از عقب دویدند  تا از جنگل خارج شدند و نزدیک تپه سبز در کنار چاه بزرگی که آب فراوان داشت رسیدند و ناگهان خرگوش ایستاد. شیر گفت:  « چرا نمی‌روی؟ »
خرگوش گفت : « دشمن در این چاه است و من از او می‌ترسم. »
شیر گفت: « نادان، تا من اینجا هستم، از هیچ کس نباید ترسید و حالا می‌بینی که پوستش را از تنش می‌کنم.» خرگوش گفت: « قربان، قدری احتیاط کنید چون که او درست هیکلش مثل شماست و به قدر شما زور دارد. » شیر گفت: « تو او را نشان بده و دیگر کاری نداشته باش.» 
خرگوش گفت: « شیر در همین چاه است و من می‌ترسم جلوتر بیایم.»
پس شیر غضبناک جلو دوید و لب چاه ایستاد. خرگوش باهوش هم دوید و میان دو دست شیر ایستاد و هر دو در آب چاه نگاه کردند. خرگوش عکس خودشان را که در آب افتاده بود نشان داد و گفت : « می‌بینید؟ این همان شیر بیگانه است و این هم خرگوشی است که از من گرفته و هنوز نخورده است. »
شیر همین‌که عکس خود و خرگوش را در آب دید، به گمان اینکه دشمن است فوری خود را برای جنگ با دشمن در آب انداخت و در آب غرق شد و خرگوش باهوش به‌سلامت بازگشت و به حیوانات مژده داد که حالا دیگر همه می‌توانند خوش باشند، زیرا شیر ظالم هلاک شده و حیوانات شادی کردند و دانستند که: « در بسیاری از کارها، نیروی فکر و تدبیر، بیش از زور و شجاعت است. »

توصیه عملی برای والدین برای داشتن کودک خلاق

تقویت تفکر خلاق برای رشد فعلی و آینده کودک و جامعه ضروری است. بنابر این آموزش و پرورش کودکان ما بایستی به نحوی باشد که روحیه خلاقیت و نوآوری را در آنها ایجاد نماید.1- طرح سوالاتی که کودک را به حدس زدن و ایجاد تفکر در مورد علل و معلولها تشویق کند : مثلاً وقتی خورشید به گیاه نمی تابد چه اتفاقی می افتد؟2- کمک گرفتن از کودک در یافتن پاسخ سوالات : مثلاً با کودک به جستجوی جواب در بین کتابها بپردازیم.3- ایجاد زمینه گفتگو و نظرخواهی از کودک در خصوص بعضی تصمیمات ساده : مثلاً برای رفتن به خرید از کودک بپرسیم بهتر است با چه وسیله ای (ماشین شخصی ، پیاده یا وسیله نقلیه عمومی) به آنجا برویم ؟ و دلیل جوابش را هم بپرسیم.4- جدی گرفتن ایده های کودکان و عمل کردن توسط خود کودک : به تمام افکار کودک گوش داده و آنها را مهم بدانیم و خود کودک را به عملی کردن افکارش تشویق کنیم.5- همراه کردن کودک در فعالیتهای ساده و روزمره: مانند خرید رفتن ، کار در آشپزخانه و یا باغچه و ....6- طرح بازیهای معما گونه برای کودک : بین خلاقیت و بازی ارتباط بسیاری وجود دارد. چرا که در هر دو توانائی نگاه کردن به مساله از راههای مختلف ، توانائی جستجو در مفاهیم تازه ، توانائی نگاه کردن به مساله از راههای مختلف ، توانائی جستجو در مفاهیم تازه ، توانائی آفرینش و بازآفرینی ، انتخاب و گزینش بین راههای مختلف ، وجود دارد.7- استفاده از تشویقهای کلامی : مثلاً به کودک بگوئیم : چه فکر خوبی ، تو همیشه ایده های تازه ای داری و ....8- ایجاد فرصت کافی برای اندیشیدن و پرورش فکر کودک : مثلاً چراغ قوه ای را باز کنید و بعد با دادن فرصت کافی از کودک بخواهید که آن را دو باره به شکل اول در آورد.9- صحبت از تجارب خود : تجارب بزرگترها برای کودکان آموزنده و مفید می باشد. آنها می توانند با کسب این تجارب مهارتها و راههای تازه ای جهت حل مسئله پیدا کنند.10- آشنا ساختن با خصوصیات فرهنگی و مانوس ساختن کودک با محیط اجتماعی : با ایجاد علاقه و آشنائی کودک نسبت به داستانهای آموزنده و مراسم خاص و همچنین چگونگی درست کردن انواع صنایع دستی می توان ضمن آشنایی کودک با فرهنگ و محیط اجتماعی باعث باز شدن فکر و یادگیری بهتر او شد.